Про Клуб Молодого Винахідника

Все, що Ви хотіли знати про наш проект

Що таке "Клуб Молодого Винахідника"?

Діти і підлітки експериментують разом під наглядом Наставників (опікунів). Вони отримують знання самостійно. В Україні проект стартував в кінці 2020 року. На даний час кілька сотень клубів діють у всій Польщі і за кордоном.

В ході зустрічей Клубу Молодого Винахідника найважливішим є особиста зацікавленість: члени клубу самі шукають цікаві теми і, замість того, щоб заглядати в підручники, отримують відповіді в ході експериментів. Ключовим є дослідницький метод, який розвиває багато навички та здібності і, в той же час, дозволяє долати шкільні кордону між предметами і показує, що помилки цінні тим, що вони вчать вирішувати проблеми. Предметом таких досліджень - в залежності від віку дітей - можуть бути досліди з магнітами, спостереження за Космосом або аналіз чистоти води в найближчій річці.

Прості правила клубу

  • Вам не потрібні великі гроші або навіть спеціально обладнана лабораторія для проведення цікавих і серйозних експериментів. Предмети, які нас оточують, доступні на кухні, в гаражі, на прогулянці або в саду, є інструментами для експериментів.
  • Клуб можна заснувати всюди: в сільській місцевості та в місті, в дитячому садку, школі і зовсім незалежно від офіційної системи освіти.
  • Наставником (опікуном) може бути вчитель, аніматор, батьки, а проводить кожен - навіть - як в клубах в Білорусі - старша дитина для молодших. Наставники (опікуни) Клубу Молодого Винахідника - це активні за своєю природою люди, які не задовольняються готовими рішеннями. Вони свідомо дозволяють членам клубу самостійно пізнавати і робити відкриття.

Завдяки Kлубу Mолодого Винахідника, вчителі можуть вийти за рамки основної навчальної програми!

Клуб Молодого Винахідника - як це працює?

Завдяки Kлубу Mолодого Винахідника, вчителі можуть вийти за рамки основної навчальної програми!

ПЕРЕВАГИ ЧЛЕНСТВА В КЛУБІ

  • Відносини між наставниками і учнями, засновані на довірі та взаємному натхненні, загальне прагнення до вирішення цікавих загадок природи, зацікавленість і захопленість кожної зі сторін - це більше, ніж просто гасла.
  • Клуби працюють поза шкільних занять, але часто ініціюють зміни, видимі також і з рівня школи. Ідея всебічного розвитку, яка характеризує першовідкривача і дослідника, проникає на уроки, а експериментальний метод може бути з успіхом застосований в навчальній програмі.
  • Самостійність викликає позитивні емоції в процесі навчання - діти і підлітки не тільки отримують цікавий досвід, але і краще засвоюють і розуміють нові завдання. Як вчені, вони не бояться невідомості, і у них вистачить сміливості задавати самі нагальні питання. Їхнє ставлення, проте, критично в позитивному сенсі: вони знають, що ніхто не дасть їм готові відповіді - ні вчитель, ні підручник. Вони стають заповзятливий, впевненими і готовими прийти до знання. У Kлубу Mолодого Винахідника немає поділу на сильних і слабких учнів, ніхто не оцінюється. Тут кожна дитина може розвиватися - якщо тільки він допитливий, в голові безліч питань - він в клубі.
  • Спільне проведення експериментів також формує - і у кураторів, і у учнів - соціальні та особистісні навички. Дає впевненість в собі, вчить співпраці, комунікації, ініціативи та відповідальності. Це безперервний процес розвитку: під час самостійних занять члени клубу вивчають свої сильні сторони, що дає їм впевненість в собі. Людина, що усвідомлює свої компетенції, найчастіше проявляє ініціативу. Це дуже корисні навички в дорослому житті, які в традиційній школі рідко розвиваються.
  • Клуби молодих Винахідників об'єднані в мережу, а їхні наставники (опікуни) можуть скористатися безкоштовними семінарами, базами сценаріїв експериментів, обмінюватися знаннями та планувати спільну діяльність. Наставники клубів матимуть змогу зустрічатися на локаціях українських партнерів проекту, відвідувати Науковий Центр Коперника, в тому числі, під час семінарів для викладачів, Наукових пікніків, і, перш за все, в ході Форуму Клубу Молодого Винахідника. Мережа Kлубу Mолодого Винахідника об'єднує безліч установ, організацій і приватних осіб, які спільно працюють над розвитком клубів: це наставники (опікуни), які працюють безпосередньо з дітьми та підлітками, команда Kлубу Mолодого Винахідника в Науковому Центрі Коперника і партнери - стратегічні, наукові та регіональні.

Власні дослідження, вивчення суті питання ... експериментування !!

Основою роботи Клубу є експеримент - як його зміст, так і спосіб його виконання. Члени клубу зустрічаються, щоб проводити експерименти, відкривати навколишній світ.

Не існує відкриття без першовідкривача, того, хто НЕ ЗНАЄ, але прагнути дізнатися, виявити. Першовідкривачами є вчені, ті, хто професійно працює на кордоні двох областей: того, що відомо, і того, що тільки чекає свого відкриття. Дослідник використовує знання, щоб ставити правильні питання і отримувати нову інформацію. У цій роботі ключовими є цікавість і наполегливість, що зближує ставлення вчених до відношенню ... дітей! Ніхто так наполегливо не ставить питань і не шукає рішень, як найменші.

Що є найважливішим у науковому методі? Що відрізняє його від ілюстративних дослідів, часто виконуваних під час уроку? У наукових дослідженнях кінцевий результат експерименту невідомий, і його результат може відрізнятися від вихідного. Ось чому найбільш важливим в цьому процесі є здатність спостерігати і робити висновки. Точно так само (за допомогою спостереження, емпіричного досвіду, повторення і висновків) маленькі діти пізнають і вивчають світ.

Експерименти Kлубу Mолодого Винахідника повинні бути:

  • адаптовані до умінь і віком членів клубу
  • безпечні
  • можливі для самостійного виконання
  • проходить в групі
  • інтригуючими і такими, які змушують ставити питання
  • мати відкриту формулу, тобто давати можливість зміни і проведення в декількох варіантах
  • відправною точкою для подальших експериментів

Представлені в базі сценарії покликані мотивувати до самостійного пошуку відповідей на поставлені питання і експериментів в пошуку правил, за якими живе світ. Тільки точне спостереження, складання висновків, постановка подальших гіпотез і їх перевірка можуть фактично навчати самостійності, творчого і критичного мислення. У світі експериментів не йдеться про помилки, а тільки про наступні спроби, які наближають до відкриття. Крім того, оскільки ми також рекомендуємо вам змінювати сценарії, результати експериментів можуть кожного разу змінюватися.

Загальною реакцією на цей підхід є скептицизм щодо кінцевих результатів роботи. Чи навчається чогось дитина в таких умовах? В описаному процесі куратор клубу грає надзвичайно важливу роль. Важливу і складну. В експерименті потрібна певна свобода, простір і час. Свобода повинна також проявлятися в робочому режимі - деякі вважають за краще індивідуальну роботу, інші будуть більш охоче працювати в групі. Куратор по суті допомагає членам клубу, акуратно керує ходом занять, не оцінює, чи не випереджає факти, які не підказує і не дає занадто швидко додаткову інформацію. Це вимагає великого терпіння і обмеження природної потреби в погано продуманою допомоги у вигляді надання готових рішень. Через деякий час куратор отримує досвід в цьому підході і стає одним з членів клубу: він приймає пропозиції щодо тем від дітей, а також пропонує експерименти, які є для нього певним викликом.

Освоєння навичок проведення експериментів, постановки питань і складання висновків також мають більш широкий вимір. Забезпечує наявність універсальних та важливий в суспільному житті умінь. Формує в членах клубу, серед іншого, характеристики, які дуже добре видно роботодавцям: вміння працювати в колективі, вирішувати проблеми, оптимально витрачати матеріал і час, вільне володіння інструментами, здатність сприймати і використовувати інформацію, а також вибудовувати почуття власної гідності. Дослідники стикаються з проблемами, що стоять перед ними, з мужністю і рішучістю. І це відбувається не тільки в школі, але і в сімейному житті, а потім - в професійному житті. Вони звикли до самостійного пошуку рішень, члени клубу активні і креативні, і вони не розглядають промахи, як поразку, а як частину шляху до мети.

Роль наставника (опікуна) Kлубу Mолодого Винахідника

Успіх будь-якого Клубу Mолодих Винахідників найбільшою мірою залежить від кураторів - від їх готовності робити щось нове, створювати можливості для розвитку дітей або підлітків, безпечного простору для експериментів, навчання і розвитку здатності працювати в групі і здобувати нові компетенції.

Наставники (опікуни) Kлубу Mолодого Винахідника - надзвичайно різноманітна група - в яку входять не тільки вчителі природничих наук, а й математики, гуманітарії, активні батьки, бібліотекарі та працівники будинків культури, і навіть черниці і священики. Всіх вони, однак, об'єднує відкритість, ентузіазм і готовність йти в невідомі області знань і реальності. Така згода на експерименти вимагає чималої відваги - кожен рано чи пізно зіткнеться з необхідністю відповісти на питання членів клубу: «Я не знаю, але давайте спробуємо разом подумати, чому це так, і давайте експериментувати» (як ми всі добре знаємо, небагато дорослих можуть це сказати з легкістю ...).

Існує багато моделей роботи, які Наставники (опікуни) Kлубу Mолодого Винахідника використовують в своїй повсякденній діяльності. Деякі поділяють свою пристрасть з членами Клубу - вони проводять астрономічні спостереження разом або організовують поїздки в ліс або на луг, щоб спостерігати за птахами. Інші стають майже звичайними членами Клубу - вони намагаються перетворити недолік теоретичних знань в галузі природничих наук в перевага і стати одним з молодих (по крайней мере духом) дослідників, перебуваючи в пошуку відповідей разом з членами клубу, ставши майже одним з них.

Роль наставника (опікуна) клубу часто виходить за рамки і так вже великого виклику, яким є створення для клубу комфортного простору для експериментування і максимально самостійного пізнання світу. Переходячи від простих експериментів до більш складних спостережень, досліджень або проектам, вони стають важливим елементом життя своїх місцевих громад разом зі своїм клубом. Вони організовують Фестиваль Клубів молодого першовідкривача, експериментальні вечора, шоу для дітей молодшого віку, батьків або бабусь і дідусів. Однак мова не йде про те, щоб наставник був суперлюдиною 21 століття, самостійно змінюючи оточення, а тому, щоб він залучав до діяльність клубу всіх зацікавлених - інших вчителів, батьків, своє керівництво і представників місцевих органів влади (навіть якщо вони ще не знають про те, скільки хорошого завдяки цьому вони можуть зробити, і яке значення має існування клубу в їх оточенні).

Таке спільна зміна місцевої громади (школи або навіть в масштабах нашого міста), починаючи з простих на перший погляд експериментів, може бути захоплюючим пригодою і можливістю особистого розвитку також і для наставника (опікуна). У той же час такі зміни стають джерелом величезного задоволення, коли спостерігається надзвичайний розвиток членів клубу та усвідомлення того, що завдяки участі у великій родині “Клубів Молодого Винахідника” ми міняємо польську освіту і формуємо нове покоління активних, критично мислячих і добре освічених людей.

Історія

Проект "Клуб Молодого Винахідника" був створений в 2002 році з ініціативи Януша Ласки і Клодзского освітнього співтовариства. Він був адресований студентам і викладачам середньої школи і вчителям, які під час позакласних занять проводили експерименти і наукові досліди, розширюючи свої знання про природу. Інтерактивний метод роботи з молоддю полягав в тому, щоб прищепити їм моду на експерименти, викликати цікавість і надихнути на отримання знань самостійно.

У 2002-2005 роках проект був реалізований Клодзскою освітньою спільнотою в рамках програми «Рівні можливості» Польсько-американського фонду свободи і Польського фонду дітей і молоді. В результаті на території всієї Польщі створено десятки Клубів молодих першовідкривачів. З 2009 року Науковий центр Коперника став координатором Клубів молодих першовідкривачів. У 2012 Центр Науки Коперник уклав угоду з Польсько-Американським Фондом Свободи, спрямоване на розвиток і популяризацію ініціативи Клубів молодих першовідкривачів. Угода, підписана Робертом Фірмгофером, директором Наукового центру Коперника і Єжи Козьмінський, президентом PAFW, є результатом багаторічного партнерської співпраці між двома інститутами сучасної освіти і зрівнювання освітніх можливостей молодого покоління.

В 2020 році Громалська організація “Центр Науки Тернополя” та Lviv Open Lab підписали угоду про співпрацю з Фондом “Класна Школа” щодо впровадження проекту на території України.